woensdag 14 januari tot dinsdag 20 - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jim Welp - WaarBenJij.nu woensdag 14 januari tot dinsdag 20 - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jim Welp - WaarBenJij.nu

woensdag 14 januari tot dinsdag 20

Door: Jim Welp

Blijf op de hoogte en volg Jim

28 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Woensdag 14 januari ‘15
Na weinig geslapen te hebben was het dan eindelijk zo ver. Om 6 uur werd ik wakker en maakte ik me klaar om te vertrekken naar Schiphol. We kwamen aan op Schiphol en hebben even gewacht op Mark en Robert. Om 9 uur checkten we in en brachten we onze bagage weg. Namen afscheid van onze ouders en vriendin en stapten het vliegtuig binnen. Na een comfortabele reis kwamen we aan in Johannesburg en zochten we een taxi voor ons verblijf. Nadat we bijna werden opgelicht voor 500 rand (ongeveer 40 euro) vonden we een taxichauffeur voor 100 rand (ongeveer 8 euro), een goedkope taxi leek mij. Aangekomen in het hostel hebben we onze bedden opgezocht en zijn zo snel mogelijk gaan slapen.
Donderdag 15 januari ‘15
Na een warme nacht zonder airco, stonden we 5 uur in de ochtend op en maakte we ons klaar om weer richting Johannesburg vliegveld te vertrekken. Daar stond een shuttle busje op ons te wachten en vertrokken we richting Phalaborwa, Zuid-Afrika. In de 6 uur die we in de bus hebben gezeten hebben we een aantal mooie dingen gezien zoals prachtige landschappen en watervallen. Maar ook mindere dingen zoals kinderen die door de afval zochten naar bruikbare dingen, huisjes gemaakt van een paar planken, golfplaten en nog veel meer.
Eenmaal aangekomen in Phalaborwa hebben we onze stagebegeleidster ontmoet en hebben we met z’n vieren een drankje gedaan en iets gegeten. Ze vertelde ons wat we allemaal gingen doen en waar we precies heen gingen.
Na het eten werden we naar ons huis gebracht. Wat ik had verwacht was dat we zouden verblijven in een klein hutje waar je amper je kont kom keren, maar het bleek dus dat we verblijven in een groot huis met 2 badkamers en meerdere slaapkamers.
De rest van de middag waren wij vrij en gingen we de omgeving wat verkennen.
Deze avond zijn we ongeveer 9 uur naar bed gegaan omdat we alle drie toch wel erg moe waren van de reis die we afgelopen 2 dagen hadden afgelegd. Na een aantal minuten bezig te zijn geweest met het ophangen van onze klamboe, konden we dan eindelijk een goede nachtrust tegemoet gaan.
Vrijdag 16 januari ‘15
De eerste nacht in ons huisje was erg aangenaam, we hebben in elke kamer een airco dus we hadden helemaal geen problemen met het slapen qua temperatuur. We hebben ook helemaal geen last gehad van muggen.
We hadden voor onszelf een ontbijtje gemaakt en werden om een uur of 9 opgehaald door onze stagebegeleidster. Zij zou ons brengen naar ons eerste project, naar een school voor gehandicapte kinderen. Na een lange zandweg af hebben gelegd zouden we zijn aangekomen op de school. Er was alleen iets raars, ik keek om me heen maar ik zag nergens een school staan of ook maar iets wat er op leek. Een beetje verward liepen we mee met Marjolijn (onze begeleidster) verder het dorpje in. De huisjes leken op een bijeenraapt zooitje afval en het grootste deel van de mensen hadden geen schoenen en liepen met oude kleren. Iets later wees Marjolein de school aan, een zandveldje met een klein hutje. We waren erg verbaast en liepen naar de school toe. Daar zaten de gehandicapte kinderen in een kringetje te zingen met een juf, ‘een moeder’. Toen we aan kwamen lopen stopten de kinderen meteen met wat ze aan het doen waren en kwamen de kinderen ons meteen begroeten, vaak door een knuffel of een handdruk. We zouden eigenlijk alleen gaan kijken, maar uiteindelijk zijn we omdat iedereen het leuk vond toch een paar spelletjes gaan verzinnen. Ze hadden vrijwel helemaal geen materialen, het enige wat we hadden waren 2 korfballen en wat autobanden die door het dorp lagen. Met een beetje improviseren konden we hiermee een tikspelletje doen en een gooi en schiet spel. Ze vonden het erg leuk en keken uit naar de volgende keer dat we zouden komen.
Een leuk dingetje: de kinderen werden verdeeld in twee groepen 1: De praters en 2: De niet praters, verder wisten de leraren helemaal niks van de kinderen en wat voor ziektes ze hadden. Zo zagen wij dat 1 kindje het syndroom van down had en dat vertelde we aan de directrice van de school, die had daar nog nooit van gehoord.
KRUGER PARK
Dezelfde middag zaten we in het barretje bij de lodge ons een beetje te vervelen. Toen kwam Robert met het idee om een auto te huren. Dit hebben we gedaan en binnen no time stond er een dikke Chevrolet CRUZ voor onze deur, "tja en nu.." dachten we. Het Kruger park was 5 minuutjes rijden van ons huisje, dus hebben we besloten daar een kijkje te nemen. Op eigen risico zijn we zonder gids het Kruger park ingereden. Dit was met succes! Het opgejaagd worden door een olifant en het verdwalen in het park, heeft voor een super ervaring gezorgd. We hebben veel dieren gezien zoals olifanten, nijlpaarden en giraffen.

Zaterdag 17 Januari ‘15
Vandaag gingen we naar het tweede project toe, het project coach the coaches. We hebben kennisgemaakt met de projectleider en we waren klaar om te gaan. Eenmaal aangekomen op de locatie.
Ik zal de locatie even beschrijven: een zand/rots vlakte zonder lijnen, twee doelen zonder netten en scherpe stenen door het hele veld verspreid en dan nog de koeien die op het veld liepen..
Langzamerhand kwamen er steeds meer kinderen en werden wij voorgesteld door de projectleider, het viel mij op dat de kinderen heel gedisciplineerd waren en heel aandachtig luisterde als iemand anders iets te zeggen had. Met het sponsorgeld hebben wij een mooie voetbal voor ze kunnen kopen, die werd met een luid applaus ontvangen.
Hierna werden verschillende voetbalwedstrijden gespeeld, hebben wij geobserveerd wat de coaches deden, hoe de spelers en waren wat hun kwaliteiten waren. Mij viel op dat het niveau erg hoog lag en dat de spelers erg technisch waren. Ik denk dat dit komt door het jarenlang voetballen op de straten.

Zondag 18 januari ‘15
Vandaag hadden we lekker een vrij dagje, dat betekende dus lekker in het zonnetje met 30 graden bij het zwembad zitten. Af en toe een duik nemen als de hitte je even te veel werd en/of een koud biertje drinken.

Maandag 19 Januari ‘15
na de vrije dag konden we lekker slapen tot een uurtje of 12. We hebben lekker ontbeten en gingen richting de lobby van de lodge, daar hadden we een gesprek met de oprichters van de Soccer Foundation (coach the coaches) over wat ze van ons verwachten en wat wij precies wilden doen. Na dik 2 uur praten en vragen hebben gesteld werd alles duidelijk wat de organisatie deed en welke rol wij daar in hadden.
In de middag gingen we naar het stadje toe om de rest van ons gesponsorde geld uit te geven, we hebben een mooi dealtje weten te sluiten bij een sportwinkel. We kunnen de Soccer Foundation nu blij maken met 6 voetbalnetten, stopwatches en nog een aantal voetballen!

Dinsdag 20 januari ‘15
Vandaag was eigenlijk onze eerste echte dag op de gehandicapte school. Wat ik erg leuk vond was dat heel veel kinderen ons nog herkende en dat ze net als de eerste keer allemaal een knuffel of een hand kwamen geven. We zijn die dag begonnen met lekker even bijpraten met de kinderen (voor hoever dat kan). Daarna hebben we onze spellen klaar gezet en zijn we begonnen met onze lessen, de kinderen hebben er erg van genoten en het was weer een succes. Na onze les hebben de kinderen nog lekker gedanst en konden wij toekijken, was erg leuk om te zien.

• 28 Januari 2015 - 21:17

Marianne Welp:

Hoi Jim, ik vind het heel leuk dat je ook een weblog bijhoudt. Mee door blijven gaan hoor! Het is voor de mensen thuis erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ik lees ook altijd de weblog van Robert. Ik weet niet of Mark er ook een heeft? Doei!

• 28 Januari 2015 - 21:51

Ton En Ina:

wat leuk om te lezen Jim. Mooi verhaal!
    Ik heb het verhaal uitgeprint voorTon, kan hij het op z'n gemak zelf nog eens lezen. Ton is niet van de computers he..
    .Ik hoop dat je de komende tijd meer ga vertellen, Leuk om hier te lezen wat je allemaal meemaakt. Hoop ook dat je er tijd voor hebt Gaaf man!
    Het ga je goed daar, geniet er van, lijkt me een geweldige ervaring. Tot misschien een volgende keer,
    groeten, ook van Ton,
    Ina

• 29 Januari 2015 - 08:34

Marja:

Hey Jim, leuk om je verhalen te lezen.Hebben we een beetje idee hoe het daar is en wat je allemaal meemaakt.Een hele mooie ervaring voor jou.

Groetjes, Marja

• 29 Januari 2015 - 15:12

Gerard En Henny (de Buurtjes):

Hoi Jim,

Wat een belevenissen en indrukken al in zo'n korte tijd! Het moet geweldig zijn om dat allemaal mee te maken. Het is toch ongelooflijk waar je deze straatarme kinderen al niet blij mee kan maken .....
    Vanuit een kil en guur Heemskerk wensen we je nog een plezierig en leerzaam verblijf toe in Zuid Afrika en eerlijk gezegd, dat stukje over dat biertje bij het zwembad met 30 graden in het zonnetje, maakt ons wel een tikkie jaloers.

Groeten van de buurtjes

• 04 Februari 2015 - 22:34

Annet (moeder Robert):

Wat leuk om ook jouw ervaring te lezen! Ik zie het zo voor me, zoals je het beschrijft. Jullie verhalen vullen elkaar aan, zo krijgen we een goed beeld van wat jullie allemaal meemaken in zo'n geheel andere omgeving en cultuur. Heel veel plezier en leerervaringen verder. Annet (moeder Robert)